Rytmika

  • PDFDrukujEmail

 

ĆWICZENIA I ZABAWY UMUZYKALNIAJĄCE W RAMACH WYCHOWANIA MUZYCZNEGO ORAZ RYTMIKI J

Na raz, na dwa, na trzy: rodzić podaje prosty wzór rytmiczny, klaszcząc. Dziecko stara się naśladować wyklaskiwany rytm. Możemy klaskać a także uderzać rękoma o kolana, uda, podłogę.

Pranie ściereczek: dziecko w pozycji stojącej pociera dłoń o dłoń, naśladując czynności prania ściereczki; lekko pochylając się do przodu, „płuczą ją”, wykonując ruchy w prawo i w lewo. Następnie „wykręcają ją” w obu rękach, wykonując ruchy oburącz do przodu, roztrzepują „wypraną ściereczkę” i „zawieszają wysoko na sznurku”.

Echo rytmiczne: polega na powtarzaniu przez dzieci rytmów wyklaskiwanych przez rodzica.

Przykładowe ćwiczenia i zabawy przy akompaniamencie muzycznym:

 

  • marsz z jednoczesnym wyklaskiwaniem prostych rytmów
  • marsz z jednoczesnym zataczaniem kół rękoma
  • podrzucanie i chwytanie piłki w czasie marszu, biegu, podskoków
  • kołysanie się na boki w pozycji siedzącej wraz z wyklaskiwaniem rytmu
  • rysowanie lewą i prawą ręką równolegle w powietrzu ósemek ( w położeniu pionowym, poziomym, od środka lub na zewnątrz)
  • naśladowanie czynności malowania obydwiema rękami jednocześnie, np. jedną ręką malowanie pasów pionowych, a drugą- poziomych, jedną ręką malowanie sufitu, a drugą- ściany, jedną ręką malowanie kół na suficie, a drugą- na ścianie.

 

Przykładowe zabawy w ruchu:

 

  • dziecko porusza się przy akompaniamencie dowolnego instrumentu (bądź nagrania) podskokami, biegiem, marszem, a na przerwę w muzyce zastygają w bezruchu i napinają tylko wymienione przez rodzica części ciała, np. mięśnie nóg, rąk, brzucha;
  • dziecko naśladuje sposób poruszania się robotów przy muzyce i poruszają np. tylko głową, jedną lub drugą ręką, tułowiem- zgodnie z sugestią rodzica

 

Przykładowe zabawy w pozycji leżącej:

 

  • dziecko naśladuje zmęczoną lalkę, która napina mięśnie na sygnał dźwiękowy a po chwili rozluźnia
  • dziecko przeciąga się jak kot, a na umówiony sygnał dźwiękowy zwija się w kłębek, napinając mięśnie;
  • dziecko naśladuje zmęczonego pajacyka poprzez silne naprężenie całego ciała (ręce uniesione, nogi w niewielkim rozkroku)a następnie kolejne odprężanie palców rąk, dłoni, przedramion, ramion głowy i górnej części tułowia .

 

Ponadto zachęcam Państwa do zabaw z dziećmi, które pamiętacie ze swojego dzieciństwa J

 

  • kółko graniaste
  • stary niedźwiedź mocno śpi
  • jedzie pociąg z daleka

 

Agata Jędrysiak

 

Kontakt

Przedszkole Samorządowe nr2
ul. Ks. Wawrzyniaka 40
63-600 Kępno
Tel: +48 696 061 343
Email: przedszkole.nr2.wkepnie@wp.pl

Layout setting

Direction

Menu style

Theme color

User tools